Wednesday, September 30, 2009

CERITA HARI RAYA

Pehhh... Hari Raya tahun ni lain dari yang lain telah aku buat. Pertama, tahun ni aku balik kampung naik keratapi. Aku dengan anak sulung aku. Dua beranak je. Sebab, kereta ada kat kampung... Lagipun anak aku ni asyik dok tanya bila nak naik keretapi. Sekali-sekali rasa naik pengangkuatan awam apasalahnya, ye tak? Tapi apa yang aku dapat adalah entah kat mana serua kerajaan yang menguar-uarkan slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Yelah, dengan rasa riang di hati ingin pulang ke kampung pada 18 Haribulan September hari tu, dengan orang ramai yang berpusu-pusu berbaris, tetapi servis atau perkhidmatan keretapi yang diberikan ketika itu amat mengecewakan. Tiket aku tertulis Sila berada di platform 30 minit awal sebelum masa bertolak namun apa yang aku dapati, hampir 1 jam setengah aku dan orang ramai dok menunggu keretapi yang ada masalah. Kalau masalah teknikal boleh di maafkan tetapi entah apa masalah agaknya kami semua tak tahu. Seorang penyampai masalah bersuara dari corong pembesar suara yang menyatakan masalah yang dihadapi dan masa yang diperuntukan. Namun hasilnya tetap sama, bila bergema suara pengumuman, kami semua rasa berang, bukannya rasa ceria. Aku harap lepas ni KTM Berhad dapat atasi masalah yang dihadapi oleh mereka itu. Ada juga yang aku kesalkan apabila terlihat penumpang keretapi yang tiada bertiket turut ada di dalam keretapi tersebut. Walaupun semuanya nak pulang beraya, tapi ini bukannya jalan untuk tangkap muat dan duduk menghalang laluan penumpang lain. Isu tiket pun KTM Berhad harus peka kerana ini adalah Dasar Keselamatan yang mereka harus pertingkatkan.
SALAM...

No comments:

Post a Comment