Tuesday, September 15, 2009

SALAM AIDILFITRI

RAYA...RAYA...!!!
Sebut pasal raya, sudah tentu kita semua akan rasa teruja. Biasalah, dah sebulan kita berpuasa. Berlapar dan dahaga. Dah habis dah tempohnya. Apa lagi, terbayang di mata segala ketupat, rendang, Gulai Melaka. Datang kerja pun fikiran ntah ke mana. Kampung halaman di sana, berhimpun sanak saudara.
Tapi kita sudah pastinya jangan lupa. Kepada mereka yang kurang upaya. Hari Raya pun untuk mereka. Tak salah kalau kita bantu mereka. Sudah tentu pagi raya nanti, abah, mak, anak-anak, kakak, abang, makcik, pakcik, pak ngah, pak long, mak teh, bergaya dengan baju raya yang dah berbulan-bulan siap lamanya. Heheh... masa raya nilah agaknya mereka semua nak melaram. Si Ayah masa nilah yang boleh pun pakai baju melayu siap bersongket. memang segak rupanya. Ibu tengok terkenang saat-saat berkahwin dulu. Nak pakai lepas raya, takut Si Ibu pula cemburu, kata Si Ayah gatal nak cari lain. Ada ke patut...!!!
Sudah pastinya di hari raya ni semua orang bergembira. 1 Syawal adalah untuk umat Islam bergembira. bermaaf-maaafan sesama kita seagama. Lupakan segala sengketa lama dan mulakan dengan ikrar yang baru.
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
DAN MAAF ZAHIR BATIN

No comments:

Post a Comment